Ei kvitmåla stove med ei raud, lita løe rett bortom og ein steinmura dokjellar imellom. Huset attmed vegen på Brakstad skil seg ikkje så mykje frå mange andre småbruk på strilelandet ved første augnekast. Men det har eit rom som ikkje alle andre har.
Nora
kammerset på Brakstad står som eit lite utstikk på kortsida av huset, og det
har ein tvilling i sør. Men det var kammerset i nord som var
predikantkammerset, eller «profetrommet», som dei sa sånn halvt på spøk. Berre
ei dør skil rommet frå stova i huset, og kammerset er ikkje stort: 250 x 170
cm. Taket er skrått, og rommet har eit lite glas som vender ut mot vegen og
jordet. Ein gong stod det ei seng og eit bord her.
Når
lekpredikantane, emissærane, kom til bygda og skulle halda møte på bedehuset på
Tveiten, var det her på dette kammerset dei budde, hjå Elsa og Andreas og dei
tre borna deira på Brakstad. Ein av dei tre, Arnt Svein Brakstad, tek oss med
inn i predikantkammerset og gjev oss ein gløtt inn til dei omreisande
forkynnarane som kom til denne bygda på Holsnøy på 1950-talet. Brakstad vart fødd i 1945, og i 1961
flytta han heimanfrå for å gå på indremisjonen sin folkehøgskule på Frekhaug.
Arnt Svein Brakstad på predikantkammerset heime på garden på Brakstad (foto: Arve Kjell Uthaug). |
Frekhaug var tradisjonelt ei høgborg for indremisjonen, og Tveiten var heller ikkje noko dårleg område. Rundt om i Nordhordland fanst det i dei fleste bygder små eller større «veneflokkar» som søkte saman i eit religiøst fellesskap som vaks fram nedanfrå i samfunnet. Dei omreisande predikantane knytte desse gruppene saman til eit nettverk. Jamt over kom emissæren frå same lag av folket som dei han, eller sjeldnare ho, tala til, og dei snakka same språket. Her stod bonden, fiskaren, fabrikkarbeidaren og ferjebillettøren på talarstolen. Ein var «fritidspredikant», ein annan kombinerte predikantgjerninga med eit anna yrke, ein tredje kunne vera fulltidstilsett i kristen samanheng. Desse omreisande preikarane var nøkkelpersonane i dei fleste av dei religiøse vekkingane som la til nye personar og utvida veneflokkane.
Det var
predikanten som forkynte Guds ord på møta.
Hans
Nielsen Hauge blir ofte rekna som den første av dei omreisande predikantane her
til lands. I alle fall er han den mest kjende. Hauge vart fødd for 250 år sidan
i år, og han hadde si livsforvandlande gudsoppleving ute på marka heime i
Østfold. Etter han følgde det mange andre. Nokre av desse budde på
predikantkammerset på Brakstad og heldt møte kveld etter kveld i bedehuset på
Tveiten. Då hadde allereie Lars i Njøtæ rodd rundt i fleire tiår og halde
oppbyggjelege samlingar på strilelandet. Han var ein original, nesten som ein
maskot for bedehusfolket. Og nokre år før Lars for første gong duppa åreblada
sine sjøen for Herrens store sak, gav Andreas Lavik seg over til Gud på
høyloftet heime på Lavik i Eksingedalen. Han vart både storpreikar og stortingsmann,
og han var frontfiguren for indremisjonsfolket då dei slutta seg saman i eit vestlandsk
forbund.
Andreas
Lavik og Lars i Njøtæ var på mange måtar ulike, men dei var to lekpredikantar
frå Nordhordland som sette djupe spor. Dei fleste predikantane var likevel meir
alminnelege. Ein del av dei sat på kammerset på Brakstad og førebudde preikene
sine til bedehusmøtet om kvelden.
«Her er berre skikkelege folk, og her er alle
like»
Frå boka Kristenliv i Bjørgvin (Jakob Straume, 1952,
s. 249)
- Her er
berre skikkelege folk, og her er alle like. Slik skal ein gammal mann på Atløy
lenger nord på Vestlandet ha uttrykt sin urolege skepsis då emissæren kom med
båt til bygda for å ha møte. Slik gav han ord til samhaldet i det gamle
samfunnet, kanskje òg det religiøse konformitetspresset. Alle var jo døypte, nesten
alle høyrde til statskyrkja og nesten alle såg på seg sjølve som kristne. Den
kristne lekmannsrørsla utfordra denne konformiteten, og dei omreisande
predikantane var sjølve urokråkene.
Dei kom
med liv til bygdene, vil nokre seia, og det er ingen tvil om at mange opplevde
bodskapen deira frigjerande, og at det utløyste kreativitet. Andre opplevde det
stikk motsett, og la gjerne vekt på at dei splitta bygdesamfunn i eit
«innanfor» og eit «utanfor». I delar av skjønnlitteraturen vart predikanten
karikert inntil det hatefulle. Sjølv ville predikantane vore samde med mannen
frå Atløy i ein ting: Vi er eigentleg alle like. Høg og låg, prest og bonde,
alle var syndarar og trong omvending. Skikkelege, derimot, var det verre med - så
lyst såg dei ikkje på mennesket sin situasjon. Bodskapen deira var enkel og
klar: Omvend deg og ta imot Jesus så du ikkje skal gå fortapt.
Dermed
vart predikanten òg ei urokråke som ofte førte med seg nye spenningar – mellom
bedehusfolk og prest, mellom omvende og uomvende, mellom ungdomshus og bedehus.
Urokråker er gjerne fargerike og forskjellige, og slik var det ofte òg med
desse Guds ords omreisande forkynnarar.
«Ungdomslaget hadde si eiga 17. maifeiring,
bedehuset hadde ei anna»
Arnt Brakstad om bygda Tveiten fram til rundt 1980
Då Arnt
Brakstad vaks opp, var ungdomshuset og bedehuset på mange måtar motpolar i
bygda.
- Her var
heilt klart ei delt bygd. Ungdomslaget Von på Tveit hadde hus rett nedanfor
bedehuset. Det var to heilt forskjellige miljø. Dei hadde si eiga 17. maifeiring,
bedehuset hadde ei anna. Det var ingen som gjekk hjå kvarandre.
Brakstad
fortel at nokre familiar feira 17. mai med leikar og fellesskap utanfor
bedehuset, andre familiar feira nasjonaldagen utanfor ungdomshuset. Om kvelden
var det gjerne revy på ungdomshuset og fest på bedehuset. Då Brakstad seinare
kom tilbake som rektor på Vestbygd skule frå 1976 til 1986, hugsar han godt at
dei for første gong fekk til å ha felles 17. maifeiring for heile krinsen på
skulen.
- Det
opplevde eg som ganske unikt, og det hadde eg ikkje trudd kom til å skje at dei
kunne koma saman med leikar og anna på skuleplassen der, slår han fast.
«Nu kommer
de ikke som en fredens engel, men som en forstyrrelsens!»
Andreas Lavik fortel korleis presten Hammer møtte han i Indre Holmedal (brev til broren
Johan Lavik i 1881)
Om det var spenningar i bygda mellom bedehus og ungdomshus,
minnest Brakstad at det var eit godt samarbeid mellom kyrkja og indremisjonen. Lenge
var også presten ein mann du sjeldan såg i bygdene på Holsnøy. Han budde i
Alversund og kom reisande til øya når det skulle haldast gudsteneste. Kanskje
gjorde dette at det lekmannsstyrte kristenlivet som vaks fram nedanfrå, vart ekstra
sterkt. Brakstad fortel at indremisjonsfolk sat i soknerådet, og presten vart
brukt som talar på bedehuset. Mange
stader var det nært samarbeid mellom prest og lekfolk, og teologar fekk viktige
posisjonar i den organiserte lekmannsrørsla.
Andrea Lavik, "en forstyrrelsens engel" frå Eksingedalen (Foto: Stortingsarkivet). |
Andre gonger var det rivingar. Generelt var indremisjonen på Vestlandet friare og striare i møtet med statskyrkja og embetssystemet enn det den hovudstadsbaserte indremisjonen var. Dette var noko av bakgrunnen for at vi enda opp med to organisasjonar som delte indremisjonen i Norge mellom seg: Indremisjonsselskapet med sete i hovudstaden, og Det Vestlandske Indremisjonsforbund med sete i Bergen.
Lekpredikantane
braut med eit åndeleg leiarmonopol som prestane hadde hatt i lokalsamfunna
gjennom fleire hundreår. Enkelte gonger vart det både maktkamp og mistru. Den
unge forkynnaren Andras Lavik frå Eksingedalen i Nordhordland opplevde dette då
han kom på preikeferd til Indre Holmedal i Sunnfjord i ein fase der
indremisjonen var på veg over frå meir uformelle nettverk til organiserte lag
eller foreiningar. Det er Lavik sin versjon av konfrontasjonen vi har, slik han
fortalde om det i eit brev til broren Johan i 1881:
Den velkomsthilsen,
jeg fik af presten Hammer, lød: «Nu kommer de ikke som en fredens engel, men
som en forstyrrelsens!» (…) Sagen er nemlig den, at da han ikke kunde faa den
gamle indremissjonsforening nedlagt og forpurret, saa oprettede han sammen med
nogle andre en ny forening, men adskillige af de fornæmste i den er saadanne,
der før har været de bitreste fiender af deslige virksomhed. Nu forlanger de,
at man uden videre skal nedlægge den gamle virksomhed og overlade hele sagen i
deres hænder.
«Efter
dette maa Hr. Lavik selvfølgelig være færdig som offentlig Mand»
Dagbladet om
predikant og stortingsmann Andreas Lavik
Denne Andreas Lavik (1854-1918) frå Nordhordland var ein av
dei mest ruvande lekpredikantane på Vestlandet gjennom tidene. Bondesonen frå Lavik i
Eksingedalen var nest eldst av fem brør. Dei var litt av ein gjeng: eldstemann
Andres vart stortingsmann og bonde, nestemann – vår Andreas – vart stortingsmann
og indremisjonsleiar, Johannes grunnla og vart redaktør i avisa Gula Tidend,
Johan vart sokneprest, Dore vart teaterleiar og skodespelar.
Går ein
vidare og tek med neste generasjon, ser ein at det gjerne dukka opp ein Lavik i
dei store nye tiltaka som den vestlandske indremisjonsrørsla tok fatt med i den
kreative og offensive fasen på slutten av 1800-talet og inn på 1900-talet: Andreas
var altså den sentrale leiarfiguren då indremisjonen organiserte seg i ein
samskipnad for heile Vestlandet, sonen Johannes vart den første redaktøren i
avisa Dagen og brorsonen Nils vart første stortingsmann for Kristeleg
folkeparti. Lavik-familien var det næraste du kom eit familiedynasti i den
vestlandske lekmannsrørsla.
Som for
så mange i denne folkerørsla, gav sjølve omvendinga tydeleg retning til resten
av livet for Andreas. Som ung mann gjekk han heime på garden og opplevde indre ufred
og strid. Han var komen bort frå den inderlege kristentrua foreldra hadde
oppseda han i, og han var på kant med bodskapen som vart formidla av
forkynnarane som gjesta heimen. Andreas var ein plaga mann, og sonen skriv at
han i denne tida gjekk så langt at han «at han pisket sin egen rygg for at bli
skikket for Guds rike». Ein haustdag toppa det seg etter at han hadde lese forteljinga
om den bortkomne sonen i Lukas 15, og brorsonen Nils Lavik rapporterer, nokså
nøkternt: «Jubel vart det ikkje; men han fekk fred».
På 1870-
og 1880-talet var Lavik lekpredikant i både i Bergen by og på reiser andre
stader. Etter kvart vart han òg trekt inn i politikken, og kom inn på
Stortinget for Moderate Venstre i perioden 1889-1891. Dette var ein kristenfløy
av det store og breie partiet Venstre, eit parti som hadde gått i oppløysing
etter at den politiske parlamentarismen var kjempa fram. Lavik må ha vore ein
politisk sett uferdig mann då han kom inn på Stortinget. Dei tre åra på tinget
vart han radikalisert, glei bort frå det partiet han var valt inn for, og kom i
klabeit med den mektige Lars Oftedal, som var ein leiarfigur både i Moderate
Venstre og lekmannsrørsla på Vestlandet. Ei av sakene der Lavik markerte
fellesskapet med dei radikale, var gjennom støtta til røysterett for kvinner i stortingsdebatten
i 1890. Kanskje var det likevel ikkje den politiske utviklinga som var tyngst å
svelgja for dei som hadde valt han. I 1891 vart Lavik alvorleg sjuk. Kona
Margrethe kom over til hovudstaden for å pleia han, og to av brørne hjelpte til.
Etter å ha søkt råd hjå meir røynde folk sende han inn pleierekning med
forklaring. Finansdepartementet dekte berre delar av rekninga. Vi har all grunn
til å rekna med at Lavik handla i god tru. Men saka vart ein offentleg
skittentøyvask som skandaliserte han, og Dagbladet slo fast at han etter dette sjølvsagt
måtte vera ferdig som offentleg mann.
Ferdig med politikken var han. I fleire år var han òg utestengt frå
talarstolane i lekmannsrørsla. På slutten av 1890-talet vart det likevel
forsoning med indremisjonsvenene, og forbausande raskt vart Lavik den samlande
leiaren for indremisjonen på Vestlandet. I 1898 vart han den første sekretæren
(generalsekretæren) i Det vestlandske indremisjonsforbund.
«Velsigna band som bind Guds folk i saman her»
(Frå ein bedehussong omsett av Trygve Bjerkrheim i
1951)
Predikantane
som budde på Brakstad tala på møte om kvelden på bedehuset på Tveiten. Stort
sett kom dei frå Misjonssambandet og indremisjonen. Vanlegvis kom dei for ei
veke, men tida kunne bli utvida til to eller tre veker om det kom mykje folk.
Arnt hugsar ikkje at han kvidde seg for å dela hus med nokon av dei som kom. Men
det var temmeleg lydt mellom stova og predikantkammerset. Arnt likte forresten
å vera tidleg oppe om morgonen og lytta til radio Luxembourg, og han måtte nok
passa volumknappen.
Nokre av predikantane
dreiv gard om sommaren og reiste som forkynnarar om vinteren. Arnt hugar at
Magnus Herfindal frå Vaksdal var ein av dei som tydelegvis var van med
gardsarbeid. Han tok eit tak på Brakstad og hjelpte til med veden:
- Han var
så sterk, han tok stokkane og lempa dei av garde, fortel Arnt og minnest ein
roleg kar med grov stemme. Dette med stemmebruken kunne det no vera litt ymse
med når forkynnarane kom på talarstolen.
- Når dei
sto på talarstolen, la dei kanskje litt om til sånn taleform. Men Herfindal,
sånn som eg hugsar han, snakka liksom heilt vanleg på talarstolen på møte òg,
slik han gjorde elles.
- Var det
nokon andre av desse predikantane som gjorde spesielt inntrykk på deg?
- Då må
eg nesten ta fram ho Laura Fagerli. Ho var den første dama som eg kan hugsa
reiste rundt som predikant. Ho var ei veldig myndig og bestemt dame, ein
sjølvstendig type, minnest Arnt. Han hugar òg at nokre av predikantane hadde
med seg instrument som dei spelte på.
«Blomane i bestestova hans far»
Tittel i boka Lars Njøten (Johannes Kvalheim,
Bergen 1950, s. 102)
Truleg
var ikkje Lars Johannessen Njøten (1867-1953), han Lars i Njøtæ, innom hjå Elsa
og Andreas på Brakstad. Arnt har i alle fall ingen minne av det. Men Lars fór
rundt og heldt møte på Strilelandet i over femti år. Han fiska, dreiv småbruk
og reiste med Guds ord. Lars var ein original. Han har til og med fått
sin eigen vesle biografi, og det er ikkje ein kvar lekpredikantar forunt. I
boka Lars Njøten står han Lars fram som mild, gudfryktig - og rotekte
som ein sprakebusk på strilelandet.
Småbrukaren, fiskaren og lekpreikaren Lars frå Njøtæ fekk sin eigen biografi, som selde godt. (Annonse frå Dagen 21. desember 1950). |
Det lever
enno menneske som hugsar at han møtte borna med helsinga om at dei var blomane
i bestestova til Vårherre. Lars heldt seg ikkje berre heime i Njøtæ og på
Austrheim. Rett nok var han på ein måte ein mann som høyrde gamletida til. Han
ville helst gå til fots, bilen var han mindre fortruleg med. Til sjøs fór han
gjerne med årar og segl, eller med rutebåten. Med reisinga si på kryss og
tvers, ikkje minst i ytre Nordhordland og Masfjorden, var han ein av mange lekpreikarar
som batt saman og gav kraft til det som kanskje er den sterkaste og mest
varige folkerørsla dette landet har sett. Inga anna folkerørsle nedanfrå i
samfunnet har reist så mange hus som den kristne lekmannsrørsla gjorde med sine
mange bedehus. Berre i det som inntil nyleg var Meland kommune, står det framleis ni
hus som er eller har vore i bruk som bedehus – og då er ikkje pinsevenene sine
hus rekna med. Kanskje er det heller ingen andre folkerørsler som har forandra
retninga på så mange enkeltliv, men det er langt vanskelegare å måla.
Lars i
Njøtæ måtte ut. Av og til drog han ein stad og bad inn til meir enn vanleg
møte. Då var det «fest» med mat og triveleg samvær attåt gudsordet. Denne typen
fest var den gongen ei eiga samværsform i lekmannsrørsla. Biografen hans fortel
om fleire slike festar som Lars i Njøtæ stelte til, og han kvidde seg ikkje for
å gjera stas på utkantane, slik som på denne turen inn i Masfjorden:
Ein annan gong for han til Kringlen og hadde fest.
Ola Ådnekvam var med. Kringlen er ein liten gard omlag 1 mil opp frå Solheim i
Masfjorden. Noko mat vart det att der og. Lars tok maten med seg. Då dei rodde
ut fjorden, gjekk dei i land i Stegalvik – ein einbølt gard lenger ute i
fjorden. Ola Stegalvik stod og laga til ei hes då dei kom. – Det er truleg den
einaste festen som har vore der. (Lars Njøten av Johannes Kvalheim,
1950, s. 87)
Eg veit
ikkje om det alltid vart like mykje fest heime når han drog ut med Bibelen i
veska og kona var att på garden. Han vart ein gong spurt om korleis han kunne
sleppa frå, han som hadde gard: - Eg grin augo att og spring ifrå da. På annan
måte skjer da ikkje. Eg grin augo att og spring ifrå da, sa småbrukaren og
lekpreikaren.
Lars var
ein mann utan nemneverdig utdanning, ein alminneleg stril av småkårsfolket. Merkelappen
urokråke passar neppe, men ein fargerik og folkekjær original var han.
Då Arnt
Brakstad vaks opp, var det stor aktivitet i Tveit bedehus på Holsnøy.
Møteveker, eit stort musikklag, basarar, 17. maifeiring og tre ulike slag julefestar.
Huset prega bygda. Yngres-laget var for ungdom frå tolv år og oppover.
- Nesten
halve skulen gjekk på Yngres og var med i musikklaget, minnest Arnt.
Tveit bedehus
står der enno, stort og fint, og blir leigd ut til bryllaup og runde dagar. Men
yngresarbeidet, julefestane, musikklaget – ja, sjølv møtevekene er det slutt
på. Bedehusa rundt om har ikkje den magnetiske krafta dei ein gong hadde. Mange
hus står tomme, og arbeidet som finst, er gjerne sentralisert til færre
bedehus. Predikantane kjem ikkje lenger til kammerset på Brakstad og bedehuset
på Tveiten.
(Artikkelen over er òg trykt i Melandjul 2021)
Alltid like grundig tekst frå deg.Dette var det kjekt å lesa om. Me også hadde eit rom på lemen til emiseren i mi oppvekst.Lavikane er trass alt før mi tid, men Herfindal er eit kjendt navn. Kanskje den mest spesielle var Sverre Bjørsvik. Eg ser han framleis føre meg på talarstolen i bedehuset på Flatøy. Ho mamma dekka alltid litt ekstra til kvelds når preikaren var på besøk. Med 5 søsken låg me nokså tett på soverommet, men det var aldri snakk om å ta i bruk rommet på lemen. Det var predikanten sitt
SvarSlett