Kyrkja i Balsfjord der Børre Knudsen var prest (foto: Labongo, Wikimedia Commons) |
Filmen
om presten frå Balsfjord, En prest og
en plage, har lånt tittelen frå Niels
Chr Geelmuydens drivande gode
biografi som kom ut i 1988. Tittelen er særs god, men samstundes for
smal. For dette er ikkje berre ein film om presten Børre, men like
mykje om kona hans Ragnhild Knudsen og samspelet dei imellom. Det er
vanskeleg å ikkje la seg imponera over ei så ærleg, sterk og klok
kvinne.
Fridtjof Kjærengs film om Ragnhild og Børre Knudsen er eit
tankevekkjande dokument og eit imponerande portrett. Ein av styrkane
ved filmen er at han er så ærleg. Børre Knudsen er ein mann som
framleis har tankens kraft og ei røyst skapt for salmesong.
Samstundes er han ein gammal mann plaga av parkinsons sjukdom og
nattlege mareritt. Mannen som tok seg inn på sjukehus i svart
samarie og kvit prestekrage for å protestera mot at dei drep små
born der, må no få hjelp med eigen sjukdom frå helsepersonell på
sjukehuset. Kona Ragnhild hjelper og støttar han og er både myndig
og god. Og familien strevar med å koma til rette med den høge
prisen borna har måtta betala for prestens temmeleg einsame opprør
mot norsk abortlov og –praksis. Innslaget der dottera får sleppa
til, får dette tydeleg fram. Ragnhild fortel korleis ho ei tid såg
for seg ei framtid som åleinemor, og korleis ho ei stund var på
avstand frå trua. Her blir ting løfta fram, det blir ikkje tagd i
hel. Ein del vil nok også kjenna seg att i scener som den der mor og
dotter løftar fram det positive med at han får ei seng på
sjukeheimen; Børre ser ut til å vera med på framsnakkinga, men
ansiktet hans ser likevel ut til å røpa noko anna.
Filmen
er ikkje utan humor, også ut over den eine prestevitsen. Mange vakre
bilete blir det òg. Fjella mot himmelen, trebåten på sjøen,
blåbærlynget om hausten. Balsfjord har den innramminga som trengst
for å gje vakre småscener innimellom.
Likevel
er slett ikkje humoren, og heller ikkje estetikken, det som festar
seg mest etter denne filmen. Gjennom samtalane med ekteparet og gamle
filmklipp frå den gongen Knudsen sto midt i den sjølvbestemte
medieviraken, blir striden om abort løfta fram igjen. Mange vil
sikkert synast det er vondt å sjå denne filmen. Og den gongen på
åtti- og nittitalet vart Knudsen møtt med indignasjon og raseri.
Sterkt kjem dette til uttrykk gjennom demonstranten som sender
spyttklyser mot politiskjolda mellom seg og Børre Knudsen, eller
demonstranten som fysisk kneblar Børre Knudsen med å halda handa si
for munnen hans.
Det
er ikkje ofte kneblinga blir så direkte. Men fortrenginga er der
heile tida i abortdebatten. Ei anna av dei sterke scenene er eit
filmklipp der Knudsen står på eit podie i friluft. Meir eller
mindre overdøyvd av motdemonstrantar, set han i med eit skjerande og
langvarig skrik. Eg veit ikkje kva Børre Knudsen tenkte då han
gjorde dette, men eg tolkar det som om han ville gje stemme til tause
skrik.
Det ligg kanskje ein slags ironi i at filmportrettet av Børre Knudsen går på norske kinoar samstundes med at kyrkjemøtet drøftar rapporten Sett undertrykte fri!. Det er Mellomkyrkjeleg råd som står bak rapporten om menneskerettar, ein rapport som òg tek opp såkalla «reproduktive rettigheter». Her heiter det m.a. at «Tilgang til lovlige og trygge aborter er en del av seksuelle og reproduktive rettigheter og har sitt ankerfeste i morens rett til liv og helse og i hvert menneskes kroppslige integritet." Rett nok heiter det i eit anna kapittel av rapporten, om retten til liv og abort, at kyrkja må «være med på å holde levende en etisk refleksjon om hvordan vi best kan ivareta respekten for både for det fødte og for det ufødte liv, samtidig som den tar rettighetsdimensjonen på alvor. »
Ein kan seia mykje fint om etisk refleksjon. Men for Børre Knudsen handla det ikkje berre om å halda liv i ein etisk refleksjon. Det handla om å halda liv i små born som velferdsstaten ikkje ville verna. For han var og er den overordna reproduktive retten den retten eit ufødt menneske har til å bli fødd. I tillegg til portrettet av to modige og uvanlege menneske, er det dette spørsmålet som står att etter filmen om Ragnhild og Børre: Korleis kan det norske samfunnet ta menneskeverdet frå dei aller svakaste?
Det ligg kanskje ein slags ironi i at filmportrettet av Børre Knudsen går på norske kinoar samstundes med at kyrkjemøtet drøftar rapporten Sett undertrykte fri!. Det er Mellomkyrkjeleg råd som står bak rapporten om menneskerettar, ein rapport som òg tek opp såkalla «reproduktive rettigheter». Her heiter det m.a. at «Tilgang til lovlige og trygge aborter er en del av seksuelle og reproduktive rettigheter og har sitt ankerfeste i morens rett til liv og helse og i hvert menneskes kroppslige integritet." Rett nok heiter det i eit anna kapittel av rapporten, om retten til liv og abort, at kyrkja må «være med på å holde levende en etisk refleksjon om hvordan vi best kan ivareta respekten for både for det fødte og for det ufødte liv, samtidig som den tar rettighetsdimensjonen på alvor. »
Ein kan seia mykje fint om etisk refleksjon. Men for Børre Knudsen handla det ikkje berre om å halda liv i ein etisk refleksjon. Det handla om å halda liv i små born som velferdsstaten ikkje ville verna. For han var og er den overordna reproduktive retten den retten eit ufødt menneske har til å bli fødd. I tillegg til portrettet av to modige og uvanlege menneske, er det dette spørsmålet som står att etter filmen om Ragnhild og Børre: Korleis kan det norske samfunnet ta menneskeverdet frå dei aller svakaste?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar