Helseminister Bent Høie (Foto: Kjetil Ree, Wikimedia Commons) |
No er dette førebels ei høyring, og regjeringa kan framleis enda opp med ein konklusjon som gjer reservasjonsretten reell. Men då må ein leggja bort tanken om om at kvart enkelt kommunestyre kan gjera som dei vil i ei slikt spørsmål. Skulle regjeringa gje politikarane i kvar enkelt kommune vetorett, er verken ordlyden eller
intensjonen i dette punktet i regjeringsavtalen oppytylt. I utgangspunktet har eg stor
sympati for både helseminister Høie og sjefen hans, statsminister Solberg, og vel å tru at dei vil følgja avtalen som er inngått med KrF. Men
får vi ein kommunal vetorett som gjer at reservasjon berre er mogleg for eit
mindretal av fastlegane, meiner eg regjeringa bryt samarbeidsavtalen med KrF.
Viss Høgre i så fall trur dette berre vil bli ein ubehageleg liten fartsdump på den glade
regjeringsveg mot ei blåblå framtid, skjønar dei ikkje kor viktig denne saka er
for mange KrF-veljarar. Det vil bli opplevd som eit tillitsbrot, og Høgre vil
stå fram som ein avtalepartnar som ikkje er til å stola på. Og det er neppe den
beste bagasjen å bera med seg vidare for ei mindretalsregjering.
Men ein ting er
det politiske spelet. Saka i seg sjølv er viktigare. Dei som kjempar for
reservasjonsretten, legg vekt på at dette handlar om samvitsfridom. Legar må
kunna følgja overtydinga si i spørsmål om liv og død. Eg har ingen plass sett
det dokumentert at dette har ført til store ulempler, og fastlegar har gjennom mange år kunna reservera seg. Men mange er
likevel provoserte over at legane skal kunna reservera seg mot å tilvisa til
abort. Sosialantropolog Lindis Sloan skriv:
Det er i overkant
av 5000 fastleger i Norge, jeg har sett anslag på at rundt 200 av dem vil ønske
å reservere seg mot henvisning til abort. Det kan de ikke få lov til. Abortloven og
fastlegeordningen er lovfestet, de er offentlig ansatte og da har de å følge
norsk lov.
Så stor
respekt for norsk lov bør verken legar eller andre ha. Bryt lova med retten til liv eller
grunnlaggjande fridomar, er det rett å visa sin motstand. Norsk abortlov og
norsk fastlegeordning er ikkje overordna retten til liv. Dette er det desse
legane på ein svært forsiktig måte markerer. Vi vil vel at folk skal ha mot til
å markera at liv og andre grunnleggjande menneskerettar er viktigare enn dei
gjeldande lovene i eit konkret land – anten landet heiter Norge, Russland,
Iran, Israel eller USA. Sjølvsagt kan då staten velja å gje dei ulydige
sparken. Men vil vi ha ein slik stat, og vil vi framelska ein slik taus lydnad
hjå legar og andre? I staden for ikkje å tola den minste knirk i systemet,
burde vi vera glade for at folk i helsevesenet tek spørsmål om liv og død så
alvorleg at dei ytrar – om ikkje meir – ein bitteliten protest.
«Hvis
personlig moral kan stilles over loven, hvor går grensen?», spør Sloan. Kanskje burde ho snu spørsmålet: Viss lova kan
stillast over personleg moral, kor går grensa? Det siste er eigentleg eit viktigare
spørsmål enn det første viss spørsmålet gjeld liv og død.
Mykje av grunnen
til at diskusjonen blir så betent, er at det handlar om abort. Dagens abort-praksis
på ei konstant fortrenging av at det er ufødde menneske som blir drepne ved ein
abort. Vi gratulerer ei kvinne som fortel at ho er blitt gravid, vi ønskjer det
beste for henne og den ufødde, og vi veit at om alt går bra vil vi om nokre få
månader kunna kikka inn i augo til eit lite barn som er kome «ut i det fri», og
som er den same som for litt sidan var inne i mors mage. Likevel gjev norsk lov
i dei første månadene berre barnet verdi dersom det er ønska. Men bør vi få
verdi etter om vi er ønska eller uønska? Har ikkje både født og ufødt liv ein
eigenverdi som menneske som er endå meir grunnleggjande enn om vi er ønska?
Takk for eit godt innlegg, Arve Kjell!
SvarSlett